Photobucket

8 Nisan 2010 Perşembe

Контрол - Леле Како



"Bu ne lan?" dediğinizi duyar gibiyim. Bulgar alfabesini bilenler yukarıda Kontrol - Lele Kako yazdığını anlayacaktır da nedir bu Kontrol? Nedir bu Lele Kako?






















Efendim, sene 96, 97 gibiydi, bir dost meclisinde elimize bir kaset geçti, üzerinde anlamadığımız bir alfabe ile bir şeyler yazıyordu ama kapakta mohawk saçlı bir punk duvara birşeylar yazıyordu. O zaman içinde bir punklık vardır kesin diyerek dinledik albümü. Sound olarak olmasa da tavır olarak çok sağlam bir punklık vardı.

Eğer, google çeviri uydurmuyorsa "Bacım" anlamına gelen albüm Ласточка пой ile başlıyor. Adamlar hakkında fazla bilgi edinemediğimden (hem isimleri Kontrol, google'da aratması bela, hem de bulduğum herşey Bulgarca!) bazı şeyleri anladığım kadarıyla aktaracağım. Misal, albümün ilk şarkısını* youtube'da aratınca karşıma tarihi kayıtlar çıktı*, amcalar falan söylüyor bu şarkıyı, o zaman eski bir şarkı, grup da yorumlamış anlamına geliyor :)


İntro modelindeki şarkıdan sonra Ben Normal Değilim anlamına gelen Не съм нормален başlıyor. Normal bir punk rock şarkısı gibi giren şarkı 100. saniyeden sonra kısa süreli bir karadeniz havasına dönüşüyor, sonuçta Bulgaristan da Karadeniz'e kıyısı olan bir ülke. Muhakkak ortak birşeylerimiz olacaktır. Sadece Yunanlarla mı ortak lezzetlerimiz olacak?

Nerede kalmıştık, hah, albümde şarkılar ilerledikçe çok ilginç müzikal bir yapı ile karşılaşıyoruz, rock'n'roll etkili, punk etkili, etnik müzik etkili eserler peşisıra geliyor.


Bir ara blues, psycho işlere de dalıyorlar ama albüm özellikle son 3 şarkıda muazzam bir kopuşa geçiyor. Hatta, sanki diğer şarkılar bu 3 şarkıya hazırlık olsun diye yapılmış gibi. Bu arada albümün çıkış yılı 1993 olduğuna göre Ethnic Punk, Gypsy Punk gibi türlerin başlangıç albümlerinden biri olduğunu iddia edebiliriz, çünkü öncesine ait bu tarz kayıtlara daha denk gelemedim. Oynatalım Uğurcuğum!


Demin bahsettiğim son üç şarkıdan ikisi bir arada yukarıdaki videoda mevcut. İlki, Türkçe'de Tepkisizlik anlamına gelen Апатия adlı şarkı, diğeri de albümde ismi latin alfabesiyle yazılmış tek şarkı: Seek And Destroy. Bildiğimiz Seek And Destroy!, Metallica'nın olan işte. İlginç bir yorum, ilk nakarata kadar herşey yolundayken bir anda "oy oy oy"lar başlıyor şarkıda! Dinlediğim en güzel coverlardan biri olduğunu hiç çekinmeden iddia edebilirim!

Ama olay albümün sonunda gizli! Albümle aynı adı taşıyan şarkı kesinlikle albümün en bomba şarkısı ve yukarıda bahsettiğim Ethnic Punk olayının belki de ilk örneklerinden biri. Bakın, ilk örneği demiyorum, benim için öyle olabilir ama belki başka örnekleri de vardır sonra başımız ağrımasın. Şarkının video klibi internette malesef 90 saniye olarak bulunuyor, halbuki şarkının orijinali 3.16. O yüzden önce kısa olan videosunu izleyelim:


Bir yerden tanıdık geldi değil mi?


Rashit'in ilk iki albümünde de yer alan "Çok mu zor?" isimli şarkının orijinali Lele Kako işte. Fakat, Rashit'in iki albümünde de bu şarkının bestesi için "anonim" yazıyor. Bir rivayete göre bu şarkı Bulgar türküsüymüş. Fakat internette bununla ilgili bir bilgi bulamadım. Eğer türküyse, anonim yazılması makul karşılanabilir ama şarkının düzenlemesi Kontrol'e ait ve o türkünün punk hale getirilmiş olması zaten şarkıyı önemli yapan. Ama bu bir türkü değil de bizzat Kontrol'e aitse? Orası muamma.

Neyse, ben şarkının tamamını youtube'a yükledim, oradan tamamını dinleyin:


Bu arada geçtiğimiz 29 Kasım'da İstanbul'da düzenlediğimiz Kultur Shock konseri sırasında çok ilginç bir şey öğrendim. Kultur Shock'ın gitaristi Val Kiossovski, Kontrol grubunun bir elemanının (davulcu muydu, gitarist miydi hatırlamıyorum) kardeşiymiş. Hatta, bizim düzenlediğimiz İstanbul konserinden sonra Sofya'ya geçtiler ve orada Kontrol ile konser verdiler. Kontrol yılda 1 veya 2 konser veriyormuş. Onu da Kultur Shock ile birlikte bir konsere denk getirmişler! Minibüste yerleri olsaydı atlar giderdim!

Neyse, kıssadan hisse, son dönemlerde folk etkili grupları (punk olsun, metal olsun, fark etmez) çok fazla dinliyorum. Belki de Bulgaristan'dan çıkan bu Kontrol isimli gruptur beni bu tarz müziğe alıştıran. Kim bilir?


Normalde burdan download linki vermeyi pek düşünmüyorum ama bu albümü bulmak pek kolay olmadığından böyle de bir kıyağımız olsun sizlere:


Not: Bu arada yıllar sonra bu albümün mp3'lerini bulup bana linkini yollayan güzel insan Güray Topaç'a da sevgilerimi iletiyorum.


Bookmark and Share

2 yorum:

  1. Nefis hareketler, eline sağlık paylaşım ve bilgiler için. Üşenme sonra, böyle devam et blogging olayına :)

    YanıtlaSil
  2. eyvallah müdür, güzel olan her şey paylaşılmalıdır... kadın hariç :)

    YanıtlaSil